Terug naar overzicht

Elektrisch laden in nieuwbouwprojecten - hoe zit dat juist?

Met de Green Deal wil Europa tegen 2030 de helft minder uitstoot van vervuilende wagens. Daarmee krijgt de elektrische variant vrij spel, inclusief de vraag naar de nodige infrastructuur. Bij CenConstruct denken we nu al aan de toekomst (van uw investering). Een woordje uitleg.

De context: laden vandaag

Tussen nu en 2035 verwacht men dat 60-70% van het totale wagenpark elektrisch zal rijden. In eerste instantie zullen dat bedrijfswagens zijn. 

Een studie toont aan dat in 65% van de gevallen de Belg thuis laadpaal infrastructuur kan plaatsen. Dat is goed nieuws maar meteen ook een uitdaging, want een degelijk laadpaalnetwerk uitbouwen zal vooral gebeuren op het energienetwerk dat nu al voorhanden is. 

Meer aansluitingen en meer verbruik betekenen meer belasting op dat netwerk, met eventuele elektriciteitspannes of piektarieven als gevolg. 

Intelligente laadtoestellen met partner CenEnergy

CenConstruct gaat daarom in zee met partner CenEnergy en kiest voor slimme laadpalen. De technologie in het toestel – the brains of the machine – maakt contact met een platform dat werkt in functie van de energievoorziening waarop het is aangesloten. 

Aansluiting

Per woningproject kijken we naar de meest efficiënte toepassing: van laadpaaleiland over een individuele paal per appartement tot zelfs parkeergeld bij onterecht bezette laadplaatsen. De toepassingen en mogelijkheden zijn legio en telkens zoeken we naar de meest aanvaardbare oplossing. 

Afhankelijk van de voorziene elektriciteitsaansluiting in het gebouw, installeren we (of voorzien we al) de gepaste laadpaal(infrastructuur) in de ondergrondse parkeergarage. 

Met welke elektrische teller we de koppeling maken, wordt op dat moment duidelijk. Dan wordt de eigenaar ofwel de VME (vereniging van mede-eigenaars, die de gemeenschappelijke delen van een gebouw beheert), ofwel de eigenaar van een individueel appartement. 

Met een handige app heeft elke partij alle relevante informatie bij de hand:

Terugbetaling en onderhoud

Is uw elektrische wagen een bedrijfsvoertuig, dan krijgt u de geleverde energie (waarvoor u zelf heeft gezorgd) terugbetaald. Uw werkgever op zijn beurt krijgt dan een factuur. Is de laadpaal gekoppeld aan de teller van de VME, dan storten we de vergoeding terug aan die partij. 

De toestellen zijn een Belgische productie, met volwaardige industriële componenten. Daardoor zijn ze onderhoudsvrij. Ondervindt u toch een probleem, dan kan u rekenen op een (unieke) garantie van 5 jaar (verlengbaar tot 7) en kan u 24/7 terecht bij de helpdesk. 

Samen Cen

Samen met CenEnergy zoeken we bij CenConstruct naar de meest gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige oplossing. Zo bent u zeker van een duurzame investering. 

Benieuwd naar onze bouwprojecten?

© CENCONSTRUCT 2024 – Webdesign Media Architect
Privacy | Disclaimer